
1 
 

Personal Reflections on a Dear Friend 
Mykolas J. Drunga 

 

For a brief time during the 1980s, when the Chicago Lithuanian 

daily Naujienos had already stopped publication and Lithuania had 

not yet reestablished its independence on March 11, 1990, 

Draugas was the only free Lithuanian daily newspaper in the 

world. It was free in the sense that no government anywhere told 

its editors and contributors what to print and what not to print. 

That‘s how it was with Draugas throughout the century that it 

existed—both  at the very beginning when it was not yet a daily 

and for the many decades afterward when it wasn‘t the only daily.      

 

This is not something for which it deserves any special praise—in 

the United States all newspapers are free from government control. 

This is why the difference between American papers and those 

once published in Lithuania, either in Soviet times or  during the 

interwar independence period, is so striking. Today the situation in 

Lithuania is closer to that in the United States, but only as far as 

freedom, not quality, of the press is concerned.   

 

While U. S. newspapers have always been free from government 

censorship, self-censorship (by the paper itself, its owners, and 



2 
 

other private interest groups) is a different matter. In totalitarian 

societies this takes on special importance: in addition to external 

censorship, internal censorship is always present, something that 

was well-known in Soviet-occupied Lithuania. However, even 

when there‘s no external political censorship from the government, 

a journalist can feel external pressure from society or an influential 

part of it (not to mention immediate bosses);  this pressure can be 

internalized and turn into self-censorship. We can see this self-

censorship in present-day Lithuanian newspapers, but it was 

evident in the emigrant press as well.  

 

For example, Akiračiai would never have come into existence if it 

had been easy, in the mid-to-late Sixties, to voice one‘s dissenting 

opinion on certain sensitive questions either in  Draugas or its 

competitor Naujienos, not to mention in other Lithuanian 

newspapers: the biweekly Dirva, the weekly Darbininkas, and the 

very well-received weekly Tėviškės žiburiai published in Canada.  

Most of these questions touched on diaspora-homeland relations: Is 

it permissible for émigré Lithuanian basketball players to go to 

Soviet-occupied Lithuania and to compete in specially organized 

games against local Lithuanian basketball players? Is it acceptable 

for Lithuanian students living in the West to attend special summer 

courses in Lithuanian language and culture at the University of 



3 
 

Vilnius? Should Lithuanian émigrés organize concerts for artists 

from Soviet-occupied Lithuania?  

 

The difficulty was that in all cases the people who were permitted 

to visit the West had to be vetted by the KGB; in addition, all (or 

most) of  what happened in Lithuania when guests from the West 

arrived was under close KGB supervision, not to mention the fact 

that only those Westerners could visit Lithuania who got a visa 

from the Soviet Union (which wasn‘t always a matter of course). 

The majority opinion of the main Lithuanian organizations and the 

newspapers at that time was that under these conditions there 

should be no interaction between Lithuanians living in the free 

world and those living in Lithuania at all, except in the form of 

private communication by mail.  

 

Those who disagreed could for a long time voice their opinion only 

in Akiračiai, a monthly founded by people from various 

ideological groups though united by a common liberal orientation. 

However, as Akiračiai gained increased acceptance and contacts 

(including visits) between people on both sides of the Iron Curtain 

became more frequent, other newspapers, especially Draugas, 

started to discuss these topics more openly or at least not censor 

dissenting views as furiously as they had done up until then. Still, 



4 
 

censorship remained, the positions recommended by Akiračiai on 

this and other issues were frequently attacked, not least of all by 

Draugas; consequently, these two papers continued to dispute 

heartily with each other for at least as long as Akiračiai was 

published in Chicago.  

 

MY STINT AT DRAUGAS 

 

Even though I was an occasional contributor to  Akiraciai, I was 

invited to work for Draugas by its editor-in-chief, Father Pranas 

Garšva, MIC. I worked as one of the assistant editors (responsible 

for one editorial a week and any proof-reading, editing or writing 

tasks assigned to me by the editor-in-chief or the cultural editor, or 

self-initiated) from 1982 to 1986. Draugas‘s crown jewel was its 

Saturday Cultural Supplement, which often carried articles 

comparable in quality to those of the monthly Aidai and the semi-

annual Metmenys. During my time it was edited by Kazys 

Bradūnas who eventually passed on his mantle to Aušrelė 

Liulevičienė. Before Bradūnas the Cultural Supplement had been 

edited for a long time by Father Juozas Prunskis, who stayed on as 

a regular contributor in charge of writing concert, theater, and 

other reviews (to which I also contributed).   

 



5 
 

My colleagues at the assistant editor level were Algirdas 

Pužauskas (in charge of the first, or foreign news, page), Irena 

Regienė, Emilija Pakštaitė-Sakadolskienė, and Jonas Šoliūnas. 

More or less close associates included Father Viktoras Rimšelis, 

MIC, the provincial of the Marian Fathers, who published 

Draugas; the business manager Stasys Džiugas; some of the 

administrators, of whom I remember Father Peter Cibulskis, MIC, 

and Viktoras Naudžius the best; and Father Vytautas 

Bagdanavičius, MIC, who headed the Draugas Book Club. These 

were probably some of the people I bumped into every day or at 

least several times a week in the course of work. I should not 

forget the women who did the type-setting and the layout (Dana 

Karužienė) or the men who worked in the printing shop (Brother 

Vincas Žvingilas, MIC, and above all the indispensable Jonas 

Kuprys). This was a very motley group of people, to which I no 

doubt should add a much greater number of contributors who 

received no payment from the paper but regularly wrote articles for 

it. (During the years I worked there I especially remember Bronius 

Kviklys and Česlovas Grincevičius.) If you also counted those that 

contributed occasionally, you‘d get a roster of several hundred 

writers and correspondents that all together made Draugas the 

most popular Lithuanian newspaper in the world during the last 

few decades of the Soviet occupation.   



6 
 

 

IDEOLOGICAL VARIETY 

 

More than a few words are in order here about Draugas‘s 

ideological position, not least of all because throughout much of 

the 20th century the main Lithuanian newspapers in America had a 

clear political line or worldview, representing four rather different 

orientations. There were the more or less explicitly Catholic 

papers, usually published by religious orders, with the Marian 

Fathers‘ Draugas and the Franciscans‘ Darbininkas (published in 

Brooklyn) being the most prominent. Other papers followed what 

they regarded as a “national” or “nationalist” or at any rate 

“middle-of-the-road” line: these included the twice-weekly Dirva 

(published in Cleveland)  and the weeklies Sandara and Vienybė 

(published in Chicago and Brooklyn, respectively). Then there 

were the Socialist papers, exemplified by the Chicago daily 

Naujienos and the Boston weekly Keleivis.   

 

The readers of these papers often interacted with each other and 

considered themselves as belonging to one broad community—if 

not always the formal Bendruomenė, the Lithuanian-American 

Community organized in the early 1950s (part of the World 

Lithuanian Community, established in 1949), then at least the 



7 
 

ethnic Lithuanian community-at-large that had existed in the U.S. 

since at least the end of the 19th century. Very many people 

subscribed to more than one newspaper; it was considered 

honorable to have as many Lithuanian periodicals as possible in 

the house.   

 

Ideological differences between the papers were the most 

prominent in the interwar decades (when the first Republic of 

Lithuania existed) as well as during the first two or three decades 

after World War II when Lithuania was Soviet-occupied and 

political controversies from the interwar years had not yet died 

down. For instance, Draugas frequently alluded to the fact that 

during the time of the second Smetona presidency the ateitininkai, 

members of the Catholic youth movement, experienced restrictions 

and even persecution, whereas Dirva found such reminders 

offensive, untrue, exaggerated, or at the very least untimely 

because they supposedly served the Soviet purpose of denigrating 

independent Lithuania.   

 

It was during the 1930s, when Lithuania was governed by the 

Nationalist tautininkai and the non-Nationalist press was restricted, 

and the 1940s, when Lithuania was occupied, its independence 

abolished and all the non-Communist press banned, that the only 



8 
 

totally free Lithuanian periodicals were those published in the 

United States and Canada. It was during those fateful decades that 

both the Catholic and the Social Democratic papers wrote “the 

truth, the whole truth, and nothing but the truth” about Smetona (as 

they saw it), while the  “middle-of-the-road” papers presented their 

own much more sympathetic versions. Dirva, published by the 

tautininkai, strenuously defended the former President against all 

objections, while Sandara and Vienybė, which never approved of 

Smetona‘s turn towards dictatorship (even if that was 

comparatively mild and objectively non-Fascist) distanced 

themselves from Dirva in this respect while rarely using harsher 

words against Smetona himself.   

 

Thus the issue of how to evaluate Smetona and his regime split the 

moderate camp, sometimes also called the liberals. Partly because 

of this disagreement, the “middle-of-the-roaders” among the 

Lithuanian Americans were never as strong as the Catholic or 

conservative wing and the Socialist or left wing.       

 

TWO FLANKS 

 

Nevertheless, there was one issue on which all the papers 

mentioned so far agreed, and that was that Lithuania had to be 



9 
 

freed from the Soviet Communist take-over. Indeed, during World 

War II and immediately thereafter, the editors of Draugas, 

Naujienos, Sandara, and Dirva got together and founded 

organizations (of which the Lithuanian-American Council, or 

ALTas, was the most important) that sought to promote the cause 

of Lithuanian freedom and to get both official and popular 

American support on behalf of the restoration of the country‘s 

independence. It was in this campaign that the editors and 

contributors of Draugas, Naujienos, and Dirva were the most 

active and forceful throughout the first three post-war decades.      

 

But there was a fourth and initially large group of Lithuanians we 

haven‘t mentioned so far. Even in the diaspora there have always 

been Lithuanian Communists; they were especially numerous 

immediately after World War I, when for a time they constituted 

the single largest ethnic group within the U. S. Communist 

movement. They had their own newspapers, of which Brooklyn‘s 

Laisvė and Chicago‘s Vilnis lasted the longest. They called 

themselves “progressive” and, especially during World War II and 

thereafter, they had nothing in common, and nothing to do, with 

the Catholics of Draugas and Darbininkas; the middle-of-the-

roaders of Sandara, Dirva, and Vienybė; and the leftists of 

Naujienos and Keleivis, all of whom worked for the liberation of 



10 
 

Lithuania from Communist captivity. Especially bitter was the 

Communists‘ conflict with the democratic leftists, from whom they  

had split off in the early 1920s and who called themselves 

Socialists and later Social Democrats. During the 20s and 30s the 

Communists and Socialists argued vociferously about what it 

means to be truly on the left and for the workingman: Was it to 

reform and to humanize the capitalist system in the direction of 

greater egalitarianism? Or was it to take up the banner of 

revolution in the name of Lenin and Stalin and to overthrow the 

system entirely?  

 

Thus when World War II was over the Lithuanian diaspora 

consisted of two totally separate flanks that neither interacted nor 

communicated with each other in any way. This duality was 

reinfoced by the arrival, in the late 40s and early 50s, of the post-

war refugees from the DP camps in Germany although it had been 

evident earlier as well: there was, on the one hand, the anti-

Communist front, led by the Catholics and Social Democrats, with 

the middle-of-the road Nationalists playing a strong third; and, on 

the other, there were the Communists, whose numbers began to 

dwindle rapidly in the 1950s and 1960s. Amazingly, the 

Communist newspapers, despite the fact that their readers, editors, 

and contributors got older and ever less numerous, survived until 



11 
 

the end of Soviet rule in Lithuania.  That‘s because the Communist 

government supplied them with articles and most likely financial 

support, too. (This question of assistance is one that calls for 

further research.) The only thing the Soviets couldn‘t control was 

the aging of  the newspapers‘ readers; ultimately, there was 

nobody to take their places.  

 

Draugas is a different story, even though time has taken a toll on it 

as well. Still, children, grandchildren, and great-grandchildren  

twenty or thirty years ago were no longer reading the pro-Soviet 

Communist newspapers their parents, greatparents, and great-

grandparents had read and fostered. By contrast, during that same 

time the descendants of those oldsters who once had read or still 

were reading Draugas were also still reading it themselves. Hence 

our parting question: What was it that allowed Draugas to survive 

and thrive for such a long time?  

 

A short answer is impossible, but it probably would have to 

include at least the following elements. First, since 1912 Draugas 

was published in Chicago, which by then had and continues to 

have more Lithuanian inhabitants than any other U. S. city. 

Second, it always held fast to its Catholic outlook and for that 

reason was less tormented by internal dissension than the middle-



12 
 

of the-road press (torn by the Smetona issue) and the leftist papers 

(torn by the Socialism or Communism debate). Third, its Catholic 

orientation, firmly endorsed by the better half of the diaspora 

community, assured it steady financial backing. Fourth, most of the 

time it had very capable editors-in-chief and a large number of 

committed writers. Fifth, although periodically there were tensions 

and disagreements in the Catholic community, too (for example, 

the split between the traditional Christian Democrats and the more 

modern-minded Frontists), editors generally managed to keep both 

sides happy. 

 

Sometimes, of course, the desire to avoid, or even deny the 

existence of, controversy led to the paper‘s sounding too bland; for 

a  few years years Draugas was on the verge of becoming utterly 

boring for very many readers. In my time those who wanted more 

exciting and informative Lithuanian reading often turned to Dirva, 

Tėviškės Žiburiai and Akiračiai; but even the most inquisitive 

minds couldn‘t help but thoroughly enjoy Draugas‘s last page, 

usually edited by the editor-in-chief and containing most of the 

local community news that was “fit to print.”    

 

 

 



13 
 

ABSTRACT 

 

In this essay I reflect not so much on the personalities I 

encountered while working as an editor for Draugas (although I 

touch a little bit on them, too) as on what I believe to be the overall 

significance of Draugas in the context of Lithuanian newspaper 

life world-wide. Some questions I discuss are the following: While 

Draugas was free from government censorship, did it engage in 

any sort of self-censorship? How did it relate to other Lithuanian 

papers that were explicitly Catholic as well as those that weren‘t 

(e.g., Naujienos, Dirva, Akiračiai)? How did Draugas and the 

other papers assert their ideology (worldview) and did that change 

with the decades? Why did Draugas survive so long? Answering 

these questions will give readers an idea of the unique importance 

this newspaper possessed primarily for the Lithuanian diaspora and 

thereby at least indirectly for Lithuania itself.   
 
BIOGRAPHY 
 
Educated at the University of Chicago and M.I.T., Mykolas Drunga, a journalist, 
translator, and philosopher, has worked for many years in Lithuanian-American and 
European-based U.S. media organizations. Since 2004 he lives in Lithuania, teaches 
at Vytautas Magnus University's Department of Public Communication, edits university-
associated publications, and is a research fellow at the Lithuanian Emigration Institute 
(Kaunas).    
 


